Jak uniknąć niedoboru witaminy D zimą?

Ekspozycja skóry na światło słoneczne pozwala najskuteczniej dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości witaminy D. Witamina D, która powstaje pod wpływem promieni słonecznych utrzymuje się dwukrotnie dłużej niż Witamina D uzyskana z pokarmów. Niestety zimą nie mamy skąd naturalnie  czerpać witaminy D- jak więc zatem uniknąć jej niedoboru ?

 

Przede wszystkim dieta- warto włączyć do niej produkty takie jak:

  • Łosoś
  • Sardynki
  • Makrela
  • Śledzie
  • Tuńczyk
  • Jajka
  • Produkty mleczne
  • Dojrzewające sery
  • Pamiętajmy również o uzupełnieniu tej witaminy w formie suplementacji !

Suplementacja:

W przypadku większości ludzi dawka 2000-3000 IU witaminy D dziennie powinna wystarczać , ale na początku wskazana może być uderzeniowa dawka nasycająca , aby przywrócić prawidłowy poziom we krwi. Każda osoba reaguje inaczej na suplementację witaminy D, należy przeprowadzić badanie poziomu witaminy D, a następnie powtórzyć je po 3-6 miesiącach suplementacji,  aby uzyskać optymalny poziom 40-60 ug/ml zapewniający optymalny jej poziom zdrowotny.

Jakie funkcje w naszym organizmie pełni witamina D ?

  • Zapobiega wystąpieniu krzywicy i osteoporozy
  • Poprawia wchłanianie wapnia i fosforu
  • Reguluję wzrost i mineralizację kośćca

Skutki niedoboru witaminy D:

  • Zmęczenie
  • Bóle mięśni
  • Gorszy nastrój
  • Słabsza odporność

Niedobory witaminy D mogą wiązać się również z ryzykiem wystąpienia wielu chorób takich jak: 

  • Cukrzyca
  • Osteoporoza
  • Depresja
  • Nadciśnienie tętnicze
  • Choroby układu sercowo-naczyniowego
  • Hashimoto
  • Parkinson, Alzheimer