Niedobór magnezu-Co go powoduje?

Bolesne skurcze w nocy? Występujące drżenia powieki i problemy z koncentracją? To mogą być właśnie pierwsze objawy niedoboru magnezu. 

1. Jak uzupełnić niedobór magnezu?

Dużo magnezu można znaleźć w roślinach zielonych np. szpinaku, a także w produktach zbożowych z pełnego przemiału-kasza gryczana oraz płatki owsiane. Zdrowym źródłem magnezu są również suche nasiona roślin strączkowych:biała fasola, groch oraz ciecierzyca. Magnez możemy znaleźć również w orzechach oraz tłustych rybach morskich.

Uzupełnienie niedoborów magnezu z pożywienia może być bardzo trudne- dlatego powinniśmy zastanowić się nad suplementem diety. Ważne jest to, aby wybrany przez nas magnez występował pod postacią łatwo rozpuszczalnego związku. Jest nim np. mleczan magnezu, siarczan magnezu, chlorek magnezu, cytrynian magnezu oraz glicynian magnezu.  Pamiętajmy aby zwrócić uwagę na to, ile w suplemencie znajduję się jonów magnezu-im więcej tym stanowczo lepiej.  Dodatkowo warto wybrać preparat, który ma w swoim składzie witaminę B6, ponieważ wspomaga ona wchłanianie tego pierwiastka oraz potęguje jego działanie w naszym organizmie.

Jak uzupełnić niedobór magnezu

 

 

2. Co powoduje niedobór magnezu?

Niedobór magnezu występuje u bardzo dużej ilości osób. Wynika to z tego, że zmniejszyła się zawartość tego pierwiastka w glebie(stosowanie nawozów sztucznych) oraz niska jest biodostępność- to znaczy, że z pożywienia do organizmu wchłania się tylko połowa magnezu.

Przyswajanie magnezu utrudnia również obecność kwasów tłuszczowych, fosforanów, kwasu fitynowego oraz nadmierne picie alkoholu kawy czy też herbaty.

Stres oraz wysiłek fizyczny również sprzyja niedoborom magnezu.

Niedobór magnezu-Co go powoduje?

3.Jak rozpoznać niedobór magnezu?

W związku z tym,że magnez bierze udział w tak wielu procesach i przemianach biologicznych, jego niedobór może objawiać się na wiele sposobów. Najbardziej typowe są skurcze łydek, drętwienie rąk, mrowienie oraz drżenie powiek. Do pozostałych objawów należą:

  • nadciśnienie tętnicze
  • miażdzyca
  • zaburzenia pracy serca
  • rozwój otyłości
  • zaburzenia tolerancji glukozy oraz rozwój cukrzycy typu II
  • bóle oraz zawroty głowy
  • migrena
  • mdłości oraz wymioty
  • problemy ze snem
  • depresja
  • kamica nerkowa
  • próchnica zębów
  • osłabienie włosów
  • bolesne miesiączkowanie

Jak rozpoznać niedobór magnezu?