Jak skutecznie radzić sobie ze stresem?

Stres to reakcja organizmu na różnego rodzaju sytuacje oraz zdarzenia najczęściej o charakterze nieprzyjemnym. Stres może nas mobilizować lub wręcz przeciwnie działać przygnębiająco. Długotrwały stres o charakterze negatywnym może nieść za sobą poważne konsekwencje dla zdrowia człowieka.

 

W jaki sposób stres wpływa na organizm ludzki?

Stres jest na tyle podstępny, że czasami nie zdajemy sobie sprawy, że wpływa akurat w tym momencie na nasz organizm.

Jego najczęstszymi objawami są:

  • Suchość w gardle
  • Skurcze żołądka
  • Przyspieszony oddech
  • Zwiększona potliwość
  • Bóle głowy
  • Bezsenność
  • Rozdrażnienie
  • Wybuchowość
  • Zmęczenie oraz brak energii
  • Trudności z koncentracją
  • Na zmianę zimno i ciepło
  • Szczękościsk
  • Nudności
  • Zmiany nastroju
  • Obniżona wydolność umysłowa oraz fizyczna

 

Kiedy stres jest pozytywny?

Stres bywa często pomocny w wielu sytuacjach i to między innymi dzięki niemu żyjemy na co dzień i możemy się chronić w wielu sytuacjach. Gdyby nie on i adrenalina, która jest wydzielana w sytuacji bodźca stresowego, człowiek nie miałby siły, żeby uciekać przed zagrożeniem. Taki stres motywuje nas do działania.

 

Jak można radzić sobie ze stresem?

Stresu nie da się uniknąć i nie do końca mamy na niego wpływ. Jednak to co zależy od nas, to sposób w jaki poradzimy sobie z napięciem i jak będziemy mierzyć się z danym wyzwaniem.

Aktywność fizyczna jest jednym z najlepszych sposobów na rozładowanie stresu. Zalecana jest aktywność fizyczna umiarkowana, niezbyt intensywna. Najlepsze efekty można osiągnąć przy aktywności dłużej niż 45 min.  Jeżeli jednak nie mamy aż tyle czasu to istnieją inne sposoby na rozładowanie stresu tj.:

Muzyka 

Odpowiednio dobrana melodia pozwoli Ci się zrelaksować, zmniejszy napięcie i wprowadzi w stan odprężenia. W ciągu dnia znajdź chwilkę na posłuchanie ulubionej muzyki.

Ćwiczenia oddechowe

Oddychanie przeponą jest znanym oraz skutecznym sposobem w zmniejszaniu napięcia. Ćwiczenie to zajmuje tylko 30-40 sekund i można je wykonać wszędzie. Usiądź prosto, myślami oderwij się od stresującej sytuacji. Weź głęboki wdech nosem licząc przy tym do trzech.Wstrzymaj oddech na trzy sekundy a następnie wydychaj powietrze głęboko ustami licząc do trzech. Powtórz te wszystkie czynności trzykrotnie.

Rozmowa i przebywanie z pozytywnymi ludźmi 

Zwróć uwagę na kto z kim przebywasz, kto Cię otacza. Kontakt z innymi ludźmi może pozytywnie wpłynąć na redukcję napięcia. Rozmowa z przyjaciółmi może złagodzić Twój niepokój oraz poprawić stan emocjonalny.

Trening relaksacyjny 

Proste oraz bardzo przyjemne ćwiczenia, które polegają na kontrolowaniu uwagi na poszczególnych grupach mięśni. Najlepiej wykonać go w pozycji leżącej. Zamknij oczy i myśl o wszystkich częściach ciała zaczynając od głowy( skóra głowy, mięśnie twarzy, oczy, podniebienie,  gardło), następnie tułów, brzuch, plecy, nogi oraz stopy. Skoncentruj się na stopniowym wyłączaniu i rozluźnianiu całego ciała.

Medytacja 

Medytacja wpływa bardzo korzystnie na redukcję napięcia. Metoda ta pozwala wyciszyć się oraz rozluźnić. Ważne żeby wykonać medytację w spokojnym i cichym miejscu. Pamiętaj o relaksacyjnej muzyce i żeby nikt Ci w tym momencie nie przeszkadzał.