Zdrowa dieta dla kobiet w ciąży

Dieta w ciąży jest bardzo ważna. Trzeba być świadomym tego, że to Ty decydujesz o zdrowiu swojego dziecka. Najlepsze co możesz mu dać podczas ciąży to spokój oraz zdrowa dieta.

 

W ciąży musisz zadbać o zdrowie swoje i swojego dziecka.

  • Jedz najlepiej 5 razy dziennie, 3 główne posiłki i 2 uzupełniające
  • Staraj się jeść częściej, ale mniejsze porcje
  • Spożywaj posiłki o regularnych porach
  • Pij rano (na czczo )szklankę przegotowanej wody z cytryną -pobudzi pracę jelit, wątrobę, metabolizm , usunie toksyny
  • Jedz urozmaicone i zawsze ciepłe śniadania –  białkowo-tłuszczowe , które zawiera dobrej jakości tłuszcz oraz wartościowe białko, składniki mineralne i witaminy. Taki posiłek jest korzystny dla organizmu -ponieważ zapewnia uczucie sytości na dłużej.
  • Śniadanie białkowo-tłuszczowe jest szczególnie wskazane dla osób żyjących w ciągłym stresie i cierpiących na bezsenność
  • Nie jedz na pierwsze śniadanie na pusty żołądek surowych owoców, soków , surówek czy jogurtów
  • Owoce jedz w pierwszej połowie dnia ale nie łącz ich z nabiałem i innymi posiłkami
  • Posiłki węglowodanowe jedz najlepiej na drugie śniadanie by dodać sobie energii na cały dzień
  • Nie popijaj posiłków
  • Ogranicz nabiał, ale wyjątek zrób dla jaj
  • Obiad powinien zawierać pełnowartościowe białko, węglowodany złożone i dużą ilość warzyw
  • Nie łącz białka z węglowodanami, między tymi produktami pozostaw kilkuminutowy odstęp
  • Nie łącz produktów  tłustych i kwaśnych jednocześnie
  • Jedz warzywa gotowane lub blanszowane i staraj się by surowe stanowiły 1/4 spożywanych -zawsze jedz je z tłuszczem
  • Jedz lekkie kolacje -do dwóch godzin przed snem- mogą być to jajka, chude mięso i ryby duszone, sałatki jarzynowe, wędliny na ciepło
  • Jeśli lubisz jeść pieczywo to wybieraj pełnoziarniste produkty zbożowe , najlepiej pieczywo żytnie na zakwasie żytnim. Piecz chleb na zakwasie żytnim , bo zawiera kwas foliowy oraz krzem i stymuluje rozwój bakterii probiotycznych
  • Nie pij zimnych napojów przed snem
  • Po ciepłym posiłku, zwłaszcza po tłuszczach staraj się nie pić zimnych napojów
  • Jedz powoli , gryź i żuj bardzo dokładnie – to ważne !
  • Nie przejadaj się
  • Nie podjadaj między posiłkami – wypijaj za to pomiędzy nimi wodę niegazowaną co godzinę przynajmiej 1-2 szklanki
  • Jedz kiedy poczujesz głód
  • Jedz tylko takie produkty, które Ci służą, odmawiaj tych które Ci szkodzą
  • Czytaj dokładnie etykiety

 

Ważne:

  • Pamiętaj, że w ciąży absolutnie niedozwolone są używki, takie jak alkohol, papierosy i narkotyki, gdyż grożą one wadami rozwojowymi płodu.Ogranicz, a wręcz wyeliminuj napoje takie jak cola, napoje z kofeiną
  • Ostrożnie z kawą! Jeśli nie wyobrażasz sobie dnia bez małej czarnej, pij maksymalnie jedną filiżankę dobrej jakości parzonej kawy
  • Bardzo ważne jest to, by nie przekraczać zalecanej dawki witaminy A (powyżej 500 IU pochodnych retinoidów). Zbyt duża dawka tej witaminy w postaci retinolu jest teratogenna, czyli zwiększa ryzyko wystąpienia wad rozwojowych płodu
  • Groźna jest także salmonella, którą możesz się zarazić, jedząc surowe bądź niedogotowane jaja, a nawet ich skorupki. Dlatego jajka muszą być dokładnie umyte przed ugotowaniem. Przyszła mama powinna zatem zrezygnować z produktów przygotowywanych z surowych jaj, takich jak majonez domowej roboty, piana z białek, tiramisu i oczywiście likier jajeczny
  • Ponadto unikaj produktów wędzonych ze względu na obecność rakotwórczej nitrozaminy oraz ogranicz spożywanie produktów smażonych. Unikaj również suszonego mięsa, ponieważ nie jest poddane obróbce chemicznej, a zatem może zawierać wiele szkodliwych bakterii
  • Wyklucz niektóre przyprawy, takie jak: tymianek, rozmaryn, arnika, szałwia, szafran, jałowiec, piołun, kolendra, aminka większa, czarnuszka siewna, niepokalanka pieprzowa, drapacz pospolity, jałowiec pospolity, estragon i piwonia, gdyż mogą spowodować przedwczesne skurcze
  • Nie jedz fast foodów!
  • Postaraj się wykluczyć pszenicę, bo to Twój wróg i jeden z najbardziej zmodyfikowanych genetycznie produktów!
  • W ciąży powinnaś też ograniczyć produkty bogate w tyraminę (sery pleśniowe, feta, czerwone wino, wątróbka, pasztety), która podnosi ciśnienie tętnicze i zwiększa częstotliwość rytmu serca
  • Unikaj produktów takich jak: pakowana sałata, produkty niepasteryzowane i sery z niebieską pleśnią oraz sery dojrzewające z miękką pleśnią, a także pasztet z wątroby. Mogą one zawierać listerie, bakterie wywołujące listeriozę – chorobę, która w ciąży może spowodować poronienie, obumarcie płodu, przedwczesny poród lub ciężką chorobę u noworodka
  • Wyklucz aspartam, gdyż w dużych ilościach może wywołać skurcze macicy (znajduje się w słodyczach, gumie do żucia i cukierkach)
  • Do grupy ryzyka należą również orzeszki ziemne, których spożywanie może wywołać alergie u dziecka
  • Uważaj na konserwy, gdyż zawierają benzoesan sodu, który może wywołać alergię
  • Ogranicz proszek do pieczenia, bo zawiera fosforan sodu, który pogarsza wchłanianie żelaza
  • Cytrusy należą do grupy produktów silnie alergizujących i często zaleca się ich eliminację z diety
  • Ogranicz produkty przetworzone, nawet takie jak płatki śniadaniowe kukurydziane czy czekoladowe, ponieważ powodują duże skoki cukru we krwi i wzrost masy ciała również u dziecka
  • Wyklucz słodycze, które ze względu na obecność tłuszczów trans powodują nadwagę, cukrzycę, nowotwory i choroby układu sercowo-naczyniowego
  • Zrezygnuj z sosów w puszkach i torebkach, gdyż zawierają bardzo dużo soli, cukru, szkodliwych tłuszczów i konserwantów
  • Ogranicz spożycie soli kuchennej, a zamiast niej wybierz na przykład morską lub inną niskosodową czy jodowaną
  • Nigdy nie zamrażaj raz rozmrożonych produktów – grozi to salmonellą
  • Przechowuj żywność zgodnie z instrukcją na opakowaniu
  • Pod żadnym pozorem nie jedz produktów przeterminowanych
  • Bardzo dokładnie myj warzywa i owoce, szczególnie cytrusy, mimo że będziesz je obierać
  • Bardzo dokładnie myj ręce odpowiednim płynem i ciepłą wodą. Nie zapominaj o kciukach, przestrzeni między palcami i nadgarstkach
  • Pilnuj, aby surowe mięso nie miało kontaktu z inną żywnością
  • Dbaj o właściwe przechowywanie produktów i przygotowywanie posiłków
  • Dbaj o higienę w kuchni, codziennie myj blaty i powierzchnie kuchenne środkami antybakteryjnymi. Do mięsa stosuj osobną deskę do krojenia, najlepiej szklaną