10 mitów dietetycznych !

Każdy z nas zna klika sposobów aby zadbać o swoje zdrowie lub zgubić zbędne kilogramy. Czy są one napewno dobre? Bardzo często produkty po które sięgamy mogą przynieść o wiele  więcej szkód niż korzyści .

1.Produkty typu „light”

Często kuszą nas tym, że zawierają mnie kalorii, ale czy rzeczywiście pomagają nam w walce z kilogramami? Czujemy się o wiele lepiej sięgając po odtłuszczony majonez czy lekką czekoladę i w rzeczywistości spożywamy większą ich  ilość . Aby mieć pewność, że kupujemy odpowiednie produkty – dokładnie powinniśmy czytać etykiety oraz skład ! Często okazuje się, że dany produkt zawiera mniejszą ilość tłuszczu ale za to ma więcej cukru.

 

2. Jogurt owocowy to zdrowa przekąska

Tak, ale pod warunkiem, że zrobimy go sami ,gdyż te ,które znajdziemy na półkach w sklepie to bomba kaloryczna oraz chemiczna. Do produkcji takich jogurtów wykorzystuje się owoce gorszego sortu. Bardzo często zawierają one sztuczne aromaty oraz barwniki.

3. Kolacja najpóźniej o godzinie 18- tej

Bzdura! No chyba, że kładziemy się do łóżka o godzinie 20:00-21:00. Nie każdej osobie jednak się to udaje, ze względu na szeroki zakres obowiązków domowych możemy sobie na to pozwolić dopiero około północy. Niezależnie od tego pamiętajmy, że dla zapewnienia odpowiedniego trawienia i wypoczynku w nocy ostatni posiłek należy spożyć 2 godziny przed snem.  Należy pamiętać żeby był on lekkostrawny.

4. Podczas odchudzania należy zrezygnować z tłuszczu

STANOWCZO NIE! Tłuszcz to niezbędny składnik naszej diety i powinien stanowić około 20%-25% dziennej wartości energetycznej naszego jadłospisu !

Tłuszcze są doskonałym źródłem energii, pomagają utrzymać stałą temperaturę ciała oraz chronią narządy wewnętrzne. Dzięki nim przyswajają się witaminy  rozpuszczalne w tłuszczach tj. :A, D. E oraz K.  Bardzo duże znaczenie ma jednak to jakie tłuszcze spożywamy. Najzdrowsze są tłuszcze nienasycone., które zawarte są w produktach roślinnych tj. siemię lniane, awokado, orzechy, olej rzepakowy.

5. Ogranicz węglowodany a schudniesz

Węglowodany stanowią największe źródło energii. Sięgajmy jednak po węglowodany złożone, które znajdują się w produktach pełnoziarnistych zbożowych  tj. kasze, brązowy ryż oraz warzywa strączkowe. Ograniczmy natomiast węglowodany proste: słodycze, napoje słodzone, białe pieczywo. Cukry proste nie mają żadnych wartości odżywczych – są po prostu źródłem pustych kalorii.

6. Głodówki są doskonałym sposobem na schudnięcie

Tak – ale tylko i wyłącznie gdy marzymy o efekcie JO-JO !

Głodówki to rodzaj niedożywienia, który ma zły wpływ na przemianę materii oraz nasz metabolizm. Często po odbyciu postu nasz organizm wręcz domaga się uzupełnienia braków i wtedy nie tylko rzucamy się na jedzenie ale również gromadzimy zapasy w postaci tłuszczu w obawie przed kolejnym okresem głodzenia.  Najlepszym sposobem na ustabilizowanie wagi jest dieta różnorodna oraz zbilansowana, która zapewni nam niezbędne  składniki odżywcze w odpowiedniej ilości.

7.Owoce to samo zdrowie

Owszem ale fruktoza to fruktoza ! Cukier to cukier!  Często sięgamy po owoce bez żadnych ograniczeń zapominając przy tym, że zawierają większe czy mniejsze ilości cukru. Jedzenie owoców jest zdrowe- ale pamiętajmy o umiarze oraz godzinie ich spożywania.  Co ważne ich spożycie nie powinno przeważać nad ilością spożywanych warzyw.  Powinniśmy jeść je w pierwszej połowie dnia. Pamiętajmy o dokładnym umyciu owoców przed zjedzeniem.

8. Soki to bogactwo witamin

Tak, ale mówimy tu o owocach świeżo wyciskanych – na resztę trzeba uważać. Jeżeli kupujemy sok w sklepie to powinniśmy zwrócić uwagę na jego skład., upewnijmy się,że sok jest 100 % sokiem a nie nektarem lub co gorsze napojem. W tych dwóch przypadkach pomimo napisu, że produkt jest naturalny, zawiera on szereg niezdrowych sztucznych substancji – kupujemy coś co tak naprawdę nie jest sokiem.

9. Im więcej posiłków w diecie tym lepiej

Postawą odchudzania jest częste spożywanie posiłków ale w mniejszej objętości.  To nie oznacza jednak, że możemy spożywać dowolną ich ilość.  Podczas odchudzania najważniejsza jest regularność , dlatego w diecie postaw na 5 posiłków dziennie, spożywanych co 2-3 godziny.  Brak regularności może spowodować, że będziemy sięgać po posiłki na okrągło.

10. Pij w trakcie posiłku a schudniesz

Gdy będziemy popijać posiłki będziemy szybciej najedzeni, więc teoretycznie zjemy mniej – niestety szybko poczujemy głód, więc pomiędzy posiłkami sięgniemy po przekąskę którą akurat mamy dostępną pod ręką. Więc zamiast zjeść mniej dostarczymy organizmowi więcej kalorii.
Jeżeli to notorycznie będzie się powtarzać zamiast tracić kilogramy będziemy je przybierać. Dlatego warto spożywać płyny 30 minut przed posiłkiem lub 30 minut po jego skończeniu . Pamietajmy o odpowiedniej ilości wypijanych płynów w ciągu dnia- dwa litry wody.